A cukorbetegség megelőzése #3

A veszélyeztetettek kiszűrése és mit lehet tenni?

 

A felsorolt eltéréseket tudatosan keresve a metabolikus szindrómát még azelőtt diagnosztizálhatjuk, mielőtt a cukorbetegség kialakul, ez lehetőséget ad a veszélyeztetett egyének kiszűrésére. A cukorbetegség iránt fogékony egyének felkutatása háziorvosi szinten megszervezett, kérdőíves módszeren alapuló szűrővizsgálatokkal történhet. Az alábbi kérdésekre adott válaszok alapján a veszélyeztetett egyének azonosítása nem okoz nehézséget:

 

  • Hasi elhízás (haskörfogatmérés)
  • Magas vérnyomás vagy szív- és érrendszeri betegség a kórelőzményben
  • A cukorbetegség családi halmozódása
  • 45 év feletti életkor
  • Mozgásszegény életmód
  • Terhességi cukorbetegség vagy 4000 gramm feletti magzat szülése
  • Bizonyos gyógyszerek (pl. mellékvesehormon-készítmény, szteroid) tartós szedése

 

A kérdőíves módszerrel kiszűrt, nagy kockázattal rendelkező személyek esetében laboratóriumi vizsgálatok szükségesek; első lépésben éhgyomri vércukormérés, a határérték-tartományban mozgó (6,0–6,9 mmol/l között) vércukor esetén pedig terheléses vércukorvizsgálat elvégzése javallt. A szűrővizsgálatokkal felismerhetjük a cukorbetegség „előszobájában” lévő betegeket, de nem ritkaság, hogy korábban még fel nem fedezett cukorbetegséget diagnosztizálunk. Az előbbi esetben a megelőzés, az utóbbiban a megfelelő kezelés a feladat. Sajnos a kérdőíves módszeren alapuló szűrés hazánkban még nem elterjedt, gyakrabban látjuk a bevásárlóközpontokban, gyógyszertárakban megszervezett, ujjbegyes vércukormérésen alapuló szűrést, ami nem eléggé hatékony.

 

Mit tehet az érintett?

 

Ha megértjük, és elfogadjuk, hogy a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása helytelen életmódunkból fakad, akkor nyilvánvaló, hogy a megelőzés legfontosabb eszköze az egészséges életmód helyreállítása. A testsúly normalizálása alapvető feladat, ennek eszköze a fizikai aktivitás fokozása, illetve a kalóriaszegény étrend.

A fogyás érdekében a túlsúlyos egyén heti 2-3 alkalommal sétáljon, kocogjon, biciklizzen, ússzon (ki mit szeret) 15–20 percet, ha az erőnlét javul, akkor a testmozgás időtartama 30–40 percre kitolható. Fontos, hogy a mozgás rendszeres legyen, egy-két hetes felbuzdulásnak nincs eredménye.

Az elhízás elleni küzdelem másik fontos eszköze a diéta, amelynek összeállításában kérjük szakember segítségét. Ha az elfogyasztott napi kalóriamennyiség kevesebb, mint a szervezet igénye, akkor hosszabb távon a fogyás garantálható. Heti 0,5–1 kg testsúlycsökkenés elegendő.

 

Az életmódváltás mellett több gyógyszerről bebizonyosodott, hogy a cukorbetegséget megelőző anyagcsere-állapotban képesek csökkenteni a 2-es típusú diabétesz kialakulásának kockázatát. Fontos azonban tudnunk, hogy az életmódváltás valamennyi gyógyszernél hatékonyabb. Az USA-ban egy nagyon tanulságos klinikai vizsgálatot (Diabetes Prevention Program) végeztek 3200 olyan egyén közreműködésével, akik még nem voltak cukorbetegek, de terheléses vércukorvizsgálatuk már kóros eredményt mutatott. A vizsgált egyének egyik csoportját intenzív életstílus-váltásra bírták (diéta + személyi tréner által előírt és szigorúan behajtott edzésprogram), egy másik csoportjuk vércukorcsökkentő gyógyszert (metformin) kapott, a többiek speciális kezelésben nem részesültek (ez utóbbi kontrollcsoporthoz viszonyították a változásokat). Ebben a közel 3 évig tartó tanulmányban az életmódváltozás 58 százalékkal csökkentette az újonnan megjelenő cukorbetegség kockázatát, ezzel szemben a gyógyszeres kezelésben részesülők körében csak 31 százalékos rizikócsökkenést tudtak elkönyvelni.

 

Egy finnországi vizsgálatban az intenzív testedzés hosszabb távú (6 év) hatását tanulmányozták, de nem csak a diabétesz „előszobájában” állókra fókuszáltak, hanem kiterjesztették a vizsgálatot 2-es típusú cukorbetegekre is. Az találták, hogy a terheléses vércukorvizsgálattal kiszűrt, de még nem diabéteszes egyének 2/3-ában a szénhidrát-anyagcsere normalizálódott, a cukorbetegek csoportjában pedig az esetek körülbelül felében a diabétesz visszafejlődését észlelték. Ez a tanulmány azt bizonyítja, hogy évekig tartó intenzív testedzéssel, életmódváltással még a cukorbetegségből is lehet visszaút.

 

Összegezve

 

Az 1-es típusú diabétesz megelőzésére egyelőre nincs hatékony eszközünk, a 2-es típusú cukorbetegség viszont megelőzhető, ha szakítunk korunk mozgásszegény életmódjával, küzdünk a túlsúly ellen és egészségesen táplálkozunk.

 

Forrás: https://www.diabetes.hu/cikkek/diabetes/1002/a-cukorbetegseg-megelozese&nofb=true

A cikk írója, Dr. Bakó Barnabás 1986-ban végzett a Debreceni Egyetem Általános Orvosi Karán summa cum laude eredménnyel. Az egyetemi évek után a B.-A.-Z. Megyei Kórház II. Belgyógyászatán kezdett el dolgozni, munkahelye azóta sem változott. 1991-ben belgyógyászatból, 1994-ben endokrinológiából tett szakvizsgát. 1998-ban szerezte meg a Magyar Diabetes Társaság diabetológus orvosa minősítést.