A 6 legfontosabb teendő napszúrás esetén

Szeretnél minél előbb túl lenni a napszúrással járó rosszulléten? Fogadd meg a tanácsainkat és küzdd le hamar a betegséget!

A napszúrás hátterében vízvesztés – dehidratáció – vagy ritkábban sóvesztés áll. Minél melegebb van, az emberi szervezet annál több vizet párologtat el. Ha pedig túl sokat izzadsz, folyadékhiány alakulhat ki. A probléma igen kellemetlen tüneteket produkál, melyekre érdemes odafigyelned.

 

A napszúrás jelei

  • Sápadtság.
  • Fejfájás, szédülés.
  • Hányinger, hányás.
  • Általános gyengeség.
  • Szomjúság, étvágytalanság.

 

Tudtad?

A nyári meleg elsősorban a csecsemőket veszélyezteti. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy izzadságmirigyeik nem fejlődtek ki teljesen, másrészt bőrük még nem termel melanint – így nagyon könnyen leégnek.

 

Napszúrás vagy hőguta?

 

A napszúrás igen könnyen összetéveszthető a hőgutával, mely akár halálos kimenetelű is lehet. Természetesen a hőguta okozta halál nem egyik pillanatról a másikra következik be, hanem olyan esetekben, amikor a tüneteket nem veszik komolyan, illetve túl későn ismerik fel.

 

A hőguta a szervezet hőszabályozó rendszerének legsúlyosabb rendellenessége, minek következtében a belső hőmérséklet veszélyesen magasra emelkedhet. A tünetek hasonlóak lehetnek a napszúráskor észleltekhez – például szédülés, hányinger. Ha azonban a beteg emellett még zavarttá is válik, esetleg percekre elveszti az eszméletét, görcsrohamot kap vagy nem tud lábra állni, sokkal valószínűbb, hogy hőgutáról van szó. Ilyenkor fontos, hogy a beteg minél előbb orvoshoz, sürgősségi osztályra kerüljön, mivel súlyos esetben olyan szövődmények is kialakulhatnak, mint a veseelégtelenség.

 

Tanácsok napszúrás ellen

 

Víz, víz, víz

 

A legfontosabb, hogy pótold az elvesztett folyadékot. Ezt legegyszerűbben csapvízzel teheted meg. Ha azonban a szénsavmentes ásványvizet választod, a kiizzadott nátriumot és káliumot is pótolhatod. Akkor is szükséges a folyadékpótlás, ha úgy érzed, nem kívánod a vizet.

 

Hideg vizes hűtés

 

Sokan gondolják, hogy napszúrás esetén a legjobb, amit tehetnek, hogy elmerülnek egy kád hideg vízben. Pedig sokkal hatásosabb, ha a hideg vízzel inkább locsolod magad. Ilyenkor ugyanis a víz gyorsan elpárolog a bőrről – ez pedig hűtő hatású. Emellett természetesen a hideg vizes borogatás is hasznos lehet.

 

 

Légkondicionáló

 

Használd ki a technika nyújtotta előnyöket! Ha lehetséges, menj légkondicionált helyiségbe a napszúrást követően. Bár sok panaszt hallhatsz napjainkban a mesterséges hűtőberendezések okozta betegségekről, ilyen esetekben biztosan hasznodra válhat a klíma.

 

Mellőzd az alkoholt!

 

Hiába esik jól egy pohár hideg sör a harminc fokos nyári melegben. Ha napszúrást kaptál, le kell mondanod az alkoholról egy-két napig. A szeszesitalok ugyanis fokozzák a folyadékvesztést, így lelassítják a gyógyulás folyamatát.

 

Árnyék

 

A napszúrást követően 24-48 órán belül tilos napfényre menned. Ha nyaralsz, sajnos muszáj lesz a következő egy vagy két napot az árnyékban töltened, bármennyire is bosszantó, hogy távol kell maradnod a vízpart okozta örömökről.

 

Csak semmi kávé!

 

Mindenképpen érdemes mellőznöd a koffeint. Néhány napig ne fogyassz kávét, teát, illetve kólát. Akárcsak az alkohol, a koffein is felgyorsítja a folyadékvesztést, fokozhatja a verejtékezést, így ronthat az állapotodon.

 

Megelőzés

 

Hordj kalapot!

 

Napszúrás ellen az egyik legjobb megelőzési módszer a kalap. Ha lehet, olyat válassz, ami a nyakadat is védi és szellős. A fejen és a nyakon az erek nagyon közel vannak a bőr felszínéhez, ezért ezen a területen gyors a hőfelvétel és a hőleadás.

 

Folyadék

 

Nem csak abban az esetben fontos a folyadékpótlás, ha már megtörtént a baj. Akkor se feledkezz meg a napi minimum két liter vízről, ha irodában dolgozol. Gyermekek és idős emberek esetében pedig még fokozottabb jelentősége van a kellő mennyiségű folyadéknak.

 

Cikkünk a Reader's Digest Szakorvosi tanácsadó - Házi gyógymódok című könyve alapján készült.

 

Forrás: Femina.hu