Egészséges karácsony

A karácsonyi ünnepek alatt általában túlzásba visszük az élvezeteket – legyen az étel, édesség vagy alkohol –  hiszen nehéz nemet mondani a finom ínyencségeknek és egy újabb pohár pezsgőnek vagy forral bornak.

 

Továbbá télen a szervezetünk természetesen kívánja a kalóriadús ételeket, elsősorban a szénhidrátot, így még az erős akaraterejű egyéniségeknek is nehéz ellentmondani a finom süteményeknek.. 

 

Ami pedig a testedzést illeti, esténként inkább a TV előtt eddzük a szemünket – kinek van ilyenkor energiája sportolni? Az ünnepi evészet, ivászat és lustaság eredményét a mérleg mutatóján látjuk – sajnos néhány napon belül. Azonban  ha odafigyelünk egy kicsit a diétánkra, ehetünk, ihatunk élvezettel, és nem kell aggódnunk a mérleg mutatója miatt sem! Íme néhány tipp segítségül:

 

Tipikus karácsonyi sütemények helyett készítsünk egészséges süteményeket – olyanokat, amikben nincsen cukor, vaj és fehér liszt. Igen, léteznek ilyenek – sőt, nagyon finomak is. Pl a kókuszos-diós golyók, zabpehely szeletek, muffinok… Hagyományos sütemény receptek többségét is könnyen lehet módosítani – cukor helyett használjunk fruktózt (fele adagot), vagy mézet vagy csupán egy–két banánt (muffinoknál ez kiváló megoldás). Kekszek, muffinok esetében a vajat helyettesítsük hidegen sajtolt növényi olajjal, a fehér lisztet pedig teljes kiőrlésű liszttel vagy más növényi lisztek keverékével – pl szója, hajdina, bab, borsó, zab, rizs, rozs, árpa, tönkölybúza lisztekkel. Inkább együnk több egészséges típusú sütit, mint egy-két darab egészségtelen sütemény félét!

 

Kekszek – karácsonykor elengedhetelen az illatos keksz. A következő kekszek egészségesek, ki is lehet őkez szaggatni karácsonyi formákkal: Mézes zabpehely tallér, Fahéjas mézes keksz, madulás keksz, illatos puszedli

 

A csokoládé nem ellenség –  a jó minőségű  étcsokoládé kimondottan egészséges, mert antioxidáns  – de figyeljünk oda a kakaó tartalmára, amely minimum 70% legyen. Használjuk ezt csokis édességek készítéséhez. Pl csokis rudacskák, csokihab

 

A diók, mogyorók nagyon egészségesek, idényszerűek és a karácsonyi ünnepek tartozékai. Együnk sok mogyorós, diós ételt – vagy csináljunk esti nassoláshoz néhány csemegét: csupán mártsuk be a diókat, mogyorókat, mandulákat olvasztott csokiba, majd hűtsük le egy rácson. Isteni finom, és kimondottan jót tesz a szervezetünknek! Ilyenek a diós darabok, csoki darabok,

 

Együnk sok bab és lencsefélét. Tele vannak B vitaminnal fehérjével és kalciummal,  ugyanakkor melegítenek, azaz hosszútávú energiát biztosítanak. Lásd lencse tippek>>

 

Együnk sok szezonális gyümölcsöt és zöldséget. Ilyenek a káposzta, sütötök, batáta, burgonya, alma, szilva, körte, áfonya stb

 

Igyunk egészséges, alkohol-mentes italokat. A forralt almalé például kiváló téli ital estéként, főleg ha adunk hozzá egy kis fahéjat és reszelt gyömbért.

 

Reggeli – a legegészségesebb az, ha reggelire csupán gyümölcsöket eszünk és friss gyümölcsleveket iszunk –  a méregtelenítő italok biztosítják a májunk maximális működését. Az éhesek számára zabkása is kiváló reggeli lehet.

 

Főétkezésünk legyen az ebéd – vacsorára csupán egy kiadós de egészséges levest együnk.

 

Ne feledjük el a zöldséges köreteket és az egészséges salátákat – készítsünk legalább 3 zöldséges köretet vagy salátát a főétel mellé!

 

Mérsékeljük az alkoholfogyasztásunkat úgy, hogy minden pohár bor után igyunk meg egy nagy pohár vizet. Igyunk forralt bort (cukormentesen), adjunk hozzá narancs vagy almalevet és sok vizet. Mellékeljük a tömény és édes italokat. Kerüljük a fehér bort is, helyette igyunk pezsgőt –  a pezsgőnek kevesebb a kalória tartalma! 

 

Naponta sétáljunk félórát. Igen, hideg van,  hó vagy szürkeség, de csináljuk abból rendszert, hogy minden nap mozogjunk csupán fél órát. Ez éppen elég testedzés a téli hónapok alatt  – de folyamatosan, és gyors ütemben sétáljunk, ne álljunk meg trécselni vagy kávézni – főleg ne egy cukrászdában!

 

Forrás: http://tutitippek.hu/blog/egeszseges-karacsony.php