Hány órakor iszod az utolsó kávédat? Ennél később nem szabadna

Íme, néhány dolog, ami nemcsak felpörget, de hormonális szinten akadályozza az alvást!

A cirkadián ritmus olyan 24 órás ciklus, amelyet a nappalok és éjszakák váltakozásának megfelelően saját belső időmérő rendszered, illetve a melatonin hormon termelése befolyásol. Normál körülmények között a melatoninszint a szervezetben napközben alacsony, éjszaka magas, a hormon termelődésének csúcspontja hajnali három-négy óra körül van, és úgy csökken, ahogyan közeledik a reggeli világosság.

Ha ennek a hormonnak a termelődésében zavar támad, alvásproblémáid alakulnak ki. Az alábbiakban olyan külső hatásokat gyűjtöttünk össze, amelyek késleltetik a melatonin termelődését, így megzavarják az éjszakai nyugalmat.

Kávé

 

A kávéról nemrégiben derült ki, hogy nem egyszerűen megemeli a vérnyomást, és ébren tart, de hatással van a szervezet cirkadián ritmusára is. Egy kísérlet során a három órával lefekvés előtt fogyasztott koffein mintegy 40 perccel tolta el a melatonin hormon kibocsátását. Ha tehát aludni szeretnél, legkésőbb négy órával lefekvés előtt tanácsos befejezned a kávéivást.

TV

A TV-ből, számítógépből, telefonból, tabletből kiáramló kék fény serkentőleg hat a szervezetre, késlelteti a melatonin hormon termelését. Sem lefekvés előtt, sem éjszaka felébredve nem tanácsos tehát használnod ezeket a készülékeket. Helyettük válaszd inkább a könyveket! A témáról bővebben olvashatsz korábbi cikkünkben.

Sport

A késő esti intenzív sport nem csupán serkenti a vérkeringést, ezáltal élénkít, de késlelteti az elalvást segítő melatonin hormon kibocsátását. Bizonyos jógagyakorlatok ezzel szemben épphogy segítenek ráhangolódni az éjszakai pihenésre. Közvetlenül lefekvés előtt végezd ezeket a gyakorlatokat!

Jet lag

A repülés okozta jet lag - gyors időzóna-átlépés - durván beleavatkozik a cirkadián ritmusodba, összezavarja a melatonintermelést. Hosszú, kelet-nyugati irányú repülőutak során lép föl. Ha ilyen utazásra készülsz, mindenképpen kalkuláld bele, hogy a megérkezést követően néhány napra lesz szükséged az átálláshoz.

Éjszakai munka

Az éjszakai munka nem egyszerűen összezavarja a melatonintermelést a szervezetben, de hosszú távon komolyabb betegségek kialakulásához is vezethet. Erről korábbi cikkünkben olvashatsz.

 

Forrás: Femina.hu, Horváth Eszter