Karácsony, stressz nélkül

A karácsony a felkészülést tekintve az egyik legstresszesebb időszak az évben – főleg a nők számára.

Minél közelebb járunk a jeles napokhoz, sokunkban egyre jobban fokozódik a különféle teendők miatti belső feszültség, amely kimerültségérzetben, hangulatingadozásokban, haragban, lehangoltságban, szorongásban, koncentrációs zavarokban, fejfájásban, de akár étkezési és alvászavarokban is megnyilvánulhat.

Az idősebbeknél az idővel való versenyfutás és a rájuk váró feladatokkal való küzdelem következményeként a fenti pszichés nehézségek mellé vérnyomásproblémák, keringési zavarok, közérzetzavaró panaszok is társulhatnak.

Az adventi időszakban egyre több ötletet, tanácsot olvashatunk és hallhatunk arra vonatkozóan, hogy miképpen tehetjük minél feszültségmentesebbé a legnagyobb családi ünnepet (ajándékozás, vendéglátás stb.) az előrelátó, gondos tervezéssel, a ránk váró teendők következetes végrehajtásával, vagyis hogyan kerülhetjük el azt, hogy a túlhajszoltság és a kapkodás következményeként fizikailag, idegileg összeroppanjunk.

Arról viszont jóval kevesebb szó esik a különféle médiumokban, hogy a belső energiánkkal is okosan kell gazdálkodnunk ahhoz, hogy mi magunk is a maga teljességében tudjuk megélni az együttlétet szeretteinkkel.

 

Lassíts és lazíts!

 

Ahhoz, hogy ez így legyen, a pszichológusok – ismervén a karácsonyi „stressz-faktort” – azt tanácsolják: ne csak mások igényeire, hanem a saját belső szükségleteinkre is figyeljünk. Ez csupán annyit jelent, hogy bokros teendőink közben is szánjunk némi időt magunkra, hogy „a szívünket is ünneplőbe tudjuk öltöztetni”.

A szabad energiafelhasználásra fordított – legalább napi félórányi – időben tegyük azt, ami nekünk jólesik, ami kikapcsol vagy éppen feltölt. Fontos tudni, hogy ami belül megtörténik bennünk, az kivetül, átsugárzik másokra is.

Ezért sem szabad tehát elvesztegetett időnek felfognunk, ha kissé elengedjük magunkat, olyasmit csinálunk, ami jóleső érzéssel tölt el. Ez lehet egy kádfürdőzés, egy csésze tea vagy kávé nyugodt körülmények közötti elfogyasztása, némi zenehallgatás, egy magazin átlapozása, néhány perces relaxálás, egy otthoni arcpakolásnyi idő.

 

A tevékeny kikapcsolódással a túlhajszoltság ellen

 

A könnyű testmozgások (akár csak egy félórás séta a lakóhely környékén), tornagyakorlatok is hozzájárulhatnak a feszültségoldáshoz és a felfrissüléshez.

A rekreációs szakemberek szerint érdemes megpróbálkozni – akár naponta többször is – a pár perces légzőgyakorlatokkal (mély levegővétel, majd a belélegzett levegő lassú kieresztése, többször, egymás után megismételve).

Akkor végezzük jól a gyakorlatot, ha figyelmet fordítunk arra, hogy a kilégzés kétszer olyan hosszú ideig tartson, mint a belégzés. Utóbbinál arra is figyeljünk, hogy a hasunk előre domborodjon, a kilégzést pedig behúzott hasfallal végezzük. A mély hasi légzés ellazítja, energiával tölti fel a testet és az agyat, és hozzásegíti a szervezet egészét a megfelelő működéshez szükséges oxigénfelvételhez.

Az „önkényeztetést”, a testi-lelki energiáink megőrzésére vagy feltöltésére fordított időt nem szabad elvesztegetettnek tekinteni. Akkor tudunk adni ugyanis magunkból másoknak, ha ehhez megvannak a tartalékaink. Ezek nélkül „leharcoltan”, esetleg kifejezett testi panaszokkal, lelkileg elhasználtan, „mártírtudattal” éljük majd meg a szeretet ünnepét.

Amennyiben okosan gazdálkodunk az „önerőnkkel”, akkor örömtelivé tudjuk tenni az ünnepet mindazok számára, akik közel állnak a szívünkhöz.

 

Külső védelem az ünnepi stressz-nyomással szemben

 

Tovább csökkenthetjük az ünnepi előkészületek nem kívánatos stressz-terheinek egészség- és közérzetromboló hatását azzal is, ha másként is „menedzseljük” a testi és lelki erőnlétünket.


Ebben a kiegyensúlyozott, vitamindús táplálkozás mellett segíthetnek a szükséges nyomelemeket, ásványi anyagokat, elsősorban magnéziumot tartalmazó étrendkiegészítők, multivitaminok, vitaminkomplexek. Jól tesszük, ha különféle gyógyteákat – elsősorban a citromfű-, a kamilla- és a levendula-főzetet – fogyasztunk.

Akármelyik gyógynövényből készült teát választjuk a túlfeszített időszakban, már napi egyszeri fogyasztásuk is hozzájárulhat a kiegyensúlyozott idegállapot és a lelki egyensúly fenntartásához, az alvászavarok megelőzéséhez.

 

Forrás: ötvenentúl.hu, N. Trencsényi Klára