Mi a kiégés?

A kiégés során a személyek megnövekvő mennyiségű negatív stresszt tapasztalnak, élnek meg, s az egykori motivált és érzelmekben gazdag személyiség ennek hatására megváltozik.

 

A kiégés során olyan állapotba kerül az egyén, amikor már telítődtek benne azok a problémák, melyekkel akár napi szinten szembesülnie kell. Így a kiégés során a személyek megnövekvő mennyiségű negatív stresszt tapasztalnak, élnek meg, s az egykori motivált és érzelmekben gazdag személyiség ennek hatására megváltozik. A kiégés során az egyén kimerül, ez a kimerülés mind szellemi, érzelmi, mind testi szinten jelentkezhet.

 

A kiégés során szomatikus, érzelmi, ahogy magatartási, valamint mentális tünetek is megfigyelhetőek. Súlyosabb esetekben (pl. megküzdés hiánya) többek között gyógyszerfüggőség, alvászavar, krónikus fáradtságérzet, depresszió, szorongás, önértékelési problémák, vagy a teljesítmény csökkenése is jelentkezik. A kiégés olyan állandó kimerültségi állapotot is takar, melyet az érintett egyén már nem képes a szokásos módon kezelni.

 

A kiégés problémája nem új keletű dolog, hiszen a kifejezés már 1974-ben megjelent, először Freudenberger használta a kiégés szakkifejezését, ő akkor a pszichiátriai dolgozók körében megfigyelt érzelmi kimerüléssel kapcsolatban említette meg a kiégést. A kiégésről elsősorban az elmúlt években beszélünk szélesebb körben, és a stresszre visszavezethető probléma egyre többször előkerülő témának számít, amit többek a munkahelyükre, az ott tapasztalt negatívumokra vezetnek vissza. Úgy gondolom, hogy a munkahely, az ott betöltött pozíció, illetve maga a foglalkozás is kapcsolatban állhat azzal, hogy kit, mennyire érint a kiégés veszélye.

 

A kiégés leggyakrabban előforduló tünetei:

  • Kimerültség
  • Lelkesedés elvesztése
  • Koncentrációra való képtelenség
  • Alvászavarok
  • Korábbi hibákon és tévedéseken való rágódás
  • Humorérzék elvesztése
  • Cinizmus megjelenése
  • Korábban nem tapasztalt érzelmi kitörések, mint pl.: düh
  • A megszokotthoz képest alacsony hatékonyság a munkában
  • Bizalmatlanság a kollégákkal és a vezetőkkel szemben
  • Fizikai tünetek: emésztőrendszeri zavarok, rendszeres és visszatérő fejfájás
  • Mértéktelen szerhasználat: alkohol, dohányzás, narkotikumok, koffein, gyógyszerek, stb.
  • Saját fontosság túlértékelése a munkahelyen
  • Saját testi épségének veszélyeztetése (alvás elutasítása, és saját sérthetetlenségének hangoztatása, stb.)

 

Amennyiben a fenti listából Ön többet is észlel magán, haladéktalanul kérje szakember segítségét!

 

Kiégés (burnout)

Előjelek, szimptómák, okok és megküzdési lehetőségek

Amennyiben a folyamatos stressz illúzióvesztetté, tehetetlenné, és kimerültté tette, úgy jó eséllyel beszélhetünk a kiégés jelenségéről. Amennyiben kiégett, a problémák megoldhatatlannak, leküzdhetetlennek tűnnek, minden kilátás sivárnak néz ki, és szinte lehetetlen energiát találni bármilyen tevékenységre. A boldogtalanság, és az eltávolodás, amit a burnout okoz, akár az állását, párkapcsolatát, vagy az egészségét is veszélybe sodorhatja. De a kiégés gyógyítható. Vissza tudja szerezni az egyensúlyt, amennyiben a - jelenlegi - fontossági sorrenden változtat, talál időt saját magára, és szakértő segítséget keres!

 

Mi a kiégés?

A burnout egy érzelmi, mentális és fizikai kimerültség, amit a hosszú időn át tartó, túlzott mértékű stressz okoz. Egy hosszas folyamat eredménye, melyben úgy érzi, hogy megállíthatatlanul elárasztja a munka, és nem képes az elvárásoknak megfelelni. Ahogy a stressz továbbra is fennáll, egyre jobban veszíti el az érdeklődését és motivációját.

 

A kiégés csökkenti a munkabírást, és megcsapolja az energiaszintet, aminek következtében egyre inkább reménytelennek, cinikusnak és sértettnek érzi magát, míg nem úgy találja, hogy többet már nem tud adni.

 

A legtöbb embernek vannak olyan napjai, amikor munkahelyükön unatkoznak, túlterheltnek és/vagy meg nem becsültnek érzik magukat, amikor a teljesítményüket nem, hogy nem jutalmazzák, de észre sem veszik. Olyan napok, amikor az ágyból kiszállás emberfeletti erőt igényel. Amennyiben az idő nagy részében így érez, közel járhat a kiégéshez.

 

Ön a kiégés útján lehet, ha:

  • minden nap egy rossz nap
  • munkahelyi vagy a magánéleti feladatainak teljesítése teljes energiapazarlásnak tűnik
  • folyamatosan kimerültnek érzi magát
  • ha úgy érzi, hogy semmi, amit tesz, legkevésbé sem számít, és semmilyen módon nincs megbecsülve

 

A kiégés negatív hatásai az élete minden területére kihatnak, beleértve az otthoni és szociális kapcsolatokat is. A kiégés fizikai, fiziológiai változásokat is okoz, melyek a betegségek számára (megfázás, influenza, stb.) adhatnak teret. A kiégés az élet sok területét hálózza be, éppen ezért fontos minél korábban kezelni.

 

Mi a különbség stressz és kiégés közt?

A kiégés lehet a folyamatos stressz eredménye, de nem egyenlő a túl sok stressz fogalmával.

 

A stressz „túl sokat” jelent: túl nagy nyomás, ami sokat kivesz a fizikai és a lelki erőből. A stresszt megélő emberek azonban el tudják hinni, el tudják képzelni, hogy amint mindent kontroll alatt tartanak, jobban fogják érezni magukat.

 

A kiégés ezzel szemben azt jelenti: „nem elég”. Kiégés azt jelenti, hogy üresnek érzi magát, hiányzik a motiváció és a törődés (munkával, élettel és önmagával). A kiégéssel küzdő személyek gyakran nem látnak semmi reményt a helyzetük pozitív változásra. Amennyiben a túlzott stressz élménye olyan érzést nyújtja, mintha a felelősségekben megfulladna, akkor a burnout olyan, mintha minden kiszáradt volna Ön körül.

 

Talán a legnagyobb különbség a stressz és a kiégés között: miközben rendszerint érzi azt, hogy nagymértékű stressz veszi önt körül, jellemzően a kiégés folyamatát/állapotát nem veszi észre.

 

A shiitake gyógygombából készült AHCC szedése ajánlott hosszas stresszes állapot fennállása esetén. Ha szeretné testi egészségét megerősíteni a stresszel szemben, kattintson és tájékozódjon az AHCC-ről!

 

A cikk forrása: http://kieges.hu/mi-a-kieges/