Nagyon nem mindegy, hogy mit iszunk a nyáron

Az üzletek kínálatát mustrálva egészséget hirdet számos üdítősdoboz: százszázalékosak a rostos levek, hozzáadott cukrot nem tartalmaznak az üdítők, a szörphöz pedig pluszvitamin jár. Ne higgyünk mindig a szemünknek, és dobjunk a kosárba egy palack ˝jó öreg˝ vizet.

 

"Hozzáadott cukrot nem tartalmaz!" vagy "100 százalékos gyümölcslé", esetleg ilyen- olyan vitaminnal – ezek a feliratok számos üdítő dobozán megtalálhatók a boltok polcain, de sokszor csak reklámfogások. Igyunk sok folyadékot, de ne akármit.

 

Víz, víz, víz

– A legjobb a víz a melegben a folyadékveszteség pótlására, nem a cukros üdítők vagy az alkoholos italok – szögezte le dr. Pálvölgyi Attila. – Előbbi ugyanis felesleges kalóriabevitelt jelent, a testesebb alkoholos nedűk pedig vízhajtó hatásúak, még inkább a kiszáradás felé mutatnak – intett a gasztroenterológus, klinikai főorvos. Ha a víz mégsem esne jól, facsarhatunk bele valamilyen citrusfélét, esetleg alacsony kalóriatartalmú ízesített ásványvizet is fogyaszthatunk. (Persze a kalóriakérdés a szakorvos szerint azon is múlik, ki mennyit mozog. Ha csak fekszünk a napon, és sörözünk, nem sok kalóriát égetünk el, ellentétben az aktív vagy versenysportolókkal.)

 

Mossuk a gyümölcsöt

A szakorvos ajánlja az ásványvizek fogyasztását, ám ezek nátriumtartalmára is ügyelnünk kell. A nagyon alacsony nátriumtartalmúak nem biztosítanak megfelelő sóbevitelt, míg a magas nátriumtartalmúak megterhelhetik a vesét. A vesebetegek és magas vérnyomásban szenvedők mindenképpen kérjék ki kezelőorvosuk véleményét a fogyasztandó ásványvíz nátriumtartalmával kapcsolatban.

A forróságban nemcsak vizet veszítünk a kilégzéssel, a vizeletürítéssel és a fokozott izzadással, a sót is pótolni kell, de kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás mellett nem kell aggódnunk. A szakorvos ezért a lédús gyümölcsök fogyasztását szintén javasolja – jusson eszünkbe, hogy érik a hazai dinnye.

– A természetesség felé hajlok. Nem szerencsés nagy mennyiségben – cukortartalmukon túl sem – szénsavas üdítőitalokat fogyasztani, egyes cikkek szerint csontrikulást is okozhatnak, az édes-szirupos dolgoktól egyébként is csak szomjasabbak leszünk – mondta Pálvölgyi Attila, és hozzátette: a kiszáradást a koncentrációképesség csökkenése, fáradékonyság és fejfájás jelzi.

Házi levekkel, turmixokkal nem árthatunk magunknak, de arra ügyeljünk, hogy a külföldről behozott déligyümölcsöket jól mossuk és pucoljuk meg, mert ezeket számos vegyszerrel kezelhetik.

 

Kicsik és nagyok

A kicsikre külön oda kell figyelni a nagy melegben, mert „még nem érik fel a csapot" a szakorvos szerint, míg az időseknek sem árt a körültekintés: ők hajlamosak elfeledkezni arról, hogy kortyoljanak. – Készítsenek egy nagy üveg vizet az éjjeliszekrényre, akkor emlékezni fognak arra, hogy annak a nap végére el kell fogynia – fogalmazott Pálvölgyi Attila.

Hőségriadó idején ezért vagy legyen nálunk mindig innivaló, vagy figyeljük a köztereken felállított ivókutakat, közintézményekben a kihelyezett vízadagoló automatákat. A szakorvos megjegyezte: a higiénés körülményeket mindenki vegye figyelembe.

 

Forrás: http://www.delmagyar.hu/egeszseg/nagyon_nem_mindegy_hogy_mit_iszunk_a_nyaron/2434963/