Prebiotikum és gyógygomba - jó választás a Shiitake

Ha a bélflórában túlsúlyba kerülnek a káros mikroorganizmusok, emésztési- és anyagcserezavarok jelentkeznek, valamint meggyengül az immunrendszer. Hogy ezt elkerüljük, növelni kell a prebiotikumok bevitelét, amit többek között a Shiitake gomba fogyasztásával érhetünk el.

 

A bélflórát felépítő mikroorganizmusok, a jótékony (probiotikus) és patogén baktériumok, valamint kisebb részben gombák és vírusok mennyisége normális esetben kiegyensúlyozott. Ez annyit jelent, hogy a hasznos baktériumok aránya legalább 50-60 százalékot tesz ki. Ha a bélflóra egyensúlya felborul, azaz a probiotikus baktériumtörzsek mennyisége lecsökken, különböző kellemetlen panaszok, majd betegségek jelentkeznek. Ilyenkor – illetve már megelőző jelleggel is – növelni kell a probiotikumok (ezek probiotikus baktériumokat tartalmaznak) és a prebiotikumok bevitelét. A bélflóra egyensúlyának felborulására utaló leggyakoribb tünetek az emésztési zavarok, ezen belül a puffadás, fokozott gázképződés, hasfájás, székrekedés és a hasmenés jellemző, de ide tartoznak az allergiák, a vastagbélgyulladás, a pattanásos bőr, az ok nélküli fáradékonyság, a fejfájás és a rendszeresen kialakuló fertőzéses betegségek, gyulladások. Utóbbiak oka, hogy a probiotikumok és prebiotikumok hiányában az immunrendszer sem tud megfelelően működni. Ne feledjük: az immunsejtek 80 százaléka a vastagbélben helyezkedik el, ami azt is jelenti, hogy a bélflóra állapota közvetlenül befolyásolja a szervezet védekezőképességét.

 

Létfontosságú prebiotikumok

 

Ahhoz, hogy a bélflóra jól működjön, megfelelő szinten kell tartani a bélrendszerben élő probiotikus baktériumok számát, amit a legegyszerűbben a probiotikumok (probiotikus élelmiszerek, táplálékkiegészítők) fogyasztásával érhetünk el. Ez azonban önmagában nem elég, szükség van ugyanis a pebiotikumok bevitelére is, amelyek nélkül a jótékony baktériumok nem tudnak elszaporodni.

 

Mik is azok a prebiotikumok?

 

Röviden megfogalmazva, a prebiotikumok olyan anyagok (főképpen növényi rostok, oligoszacharidok), amelyeket a szervezet nem képes megemészteni, ráadásul a gyomorsavnak is ellenállnak, így sértetlenül jutnak el a vastagbélbe. A prebiotikumok különlegessége tehát az, hogy kizárólag a bélrendszerben élő, probiotikus baktériumok számára hasznosíthatók. Ebből következik, hogy ha a prebiotikumok nem megfelelő mennyiségben jutnak a szervezetbe, lecsökken a jótékony baktériumok száma. A kedvezőtlen folyamatot csak lassíthatjuk azzal, ha közben növeljük a prebiotikumok fogyasztását, de nem viszünk be a szervezetünkbe elegendő mennyiséget a prebiotikumokból.

 

A legfontosabb prebiotikumok

 

A legfontosabb és legkönnyebben elérhető prebiotikumok az oligoszacharidok, az inulin és a laktóz. Számos olyan élelmiszer közül választhatunk, amelyek kisebb-nagyobb mennyiségben tartalmaznak prebiotikumokat, ezek közül az articsóka, az Aloe vera, a zab, a tönkölybúza, a csicsóka, a cikória, az örménygyökér, a banán, a spárga, a hagyma és a bojtorján fogyasztása különösen javasolt. Prebiotikumokban bővelkedik a tej is –elsősorban az anyatej–, azonban a laktózérzékenyek érthető okokból ezt a prebiotikum utánpótlást inkább ne válasszák. Érdemes viszont kipróbálni a prebiotikumokat tartalmazó minőségi táplálékkiegészítőket, illetve azokat a szimbiotikumokat, amelyekben a prebiotikumok mellett probiotikumok is a megfelelő mennyiségben megtalálhatók.

 

Még több, jótékony hatás

 

A prebiotikumok hatására csökken az LDL koleszterin és a triglicerid szintje, ezáltal a prebiotikumok fontos szerepet kapnak az érrendszeri megbetegedések megelőzésében, illetve ezek kezelésében. További hatásuk, hogy akadályozzák a kártékony baktériumok szaporodását, egyúttal fokozzák a bélperisztaltikát, ezáltal a méreganyagok és a lerakódott káros salakanyagok távozását. A probiotikumok ezen kívül hozzájárulnak a B7- és a B12-, valamint a K-vitamin termelődéséhez.

 

Jó választás Shiitake gomba

 

Kevésbé közismert, hogy a rendkívül egészséges és széleskörű gyógyhatásokkal rendelkező Shiitake gomba is tartalmaz prebiotikumokat. Nevezetesen a béta-glükánokról, a lentinánról és a laminarinról van szó, melyek a prebiotikus hatásuk mellett az ekcéma és más gyulladásos bőrbetegségek gyógyulását is elősegítik.

 

Mit mondanak a tudósok?

 

Az olaszországi University of Foggia kutatói megállapították, hogy a többek között a Shiitake gombában is nagyobb koncentrációban megtalálható, vízben oldhatatlan béta-glükánok fokozzák a probiotikus baktériumok szaporodását. Szintén kimutatták, hogy a béta-glükánok az emésztőrendszerben zajló probiotikus folyamatokat is támogatják.

 

Tudtad?

 

A prebiotikumok és probiotikumok fogyasztása mellett a bélflóra egyensúlyának fenntartása érdekében, ne feledkezzünk meg a rendszeres méregtelenítésről sem.

 

Forrás: https://www.vitalitas-magazin.hu/