Rákmegelőzés: 4 szakértők által ajánlott módszer

Február 4. a rákellenes világnap. Te mit teszel a betegség ellen?

Magyarországon a keringési rendszert érintő megbetegedések után a rák a legtöbb halálos áldozatot szedő kór. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint évente 32-33 ezer haláleset írható a daganatos betegségek számlájára hazánkban.

Tedd le a cigit!

A legtöbb dohányos úgy gondolja, hogy tüdőrák, illetve a többi - legalább 13 féle - cigarettához kapcsolódó rákfajta csak másokra jelent veszélyt. Pedig ha dohányzol, érdemes kicsit komolyabban venned azokat a számadatokat, amelyek a káros szenvedély egészségkárosító hatásairól mesélnek.

A rosszindulatú daganatos megbetegedések mintegy harmadáért tehető felelőssé a dohányzás.

A dohányzás okozza a tüdőrák miatti halálesetek 90%-át - ami voltaképpen nem meglepő, ha belegondolsz, hogy a dohányfüst több ezer kémiai anyagot tartalmaz, melyek közül több mint 60-ról bebizonyosodott, hogy karcinogén.

Szakértők szerint a rendszeresen dohányzók fele káros szenvedélyének következtében fog meghalni élete derekán. Számold ki, hány plusz évet nyerhetsz, ha most leteszed a cigit!

Mozogj rendszeresen!

A fizikai aktivitás a szervezet energia-egyensúlyának egyik fontos eleme. A mindennapi élethez kapcsolódó tevékenységek az elmúlt évtizedekben jelentősen kényelmesebbé váltak - köszönhetően az automata gépek használatának és a mind jobban elterjedő irodai munkának.

Mindennek legszembetűnőbb eredménye a testtömeg növekedésében mutatkozik meg. Ennek pedig egyenes következménye, hogy a mindennapi tevékenységből kikopott fizikai aktivitást szabadidős tevékenységgel, mozgással kell pótolni. A rendszeres - heti körülbelül négy alkalommal végzett 40-60 perces - mozgással felére csökkenthető a vastagbélrák kialakulásának kockázata, illetve körülbelül negyedére az emlőrák rizikója.

Táplálkozz helyesen!

A dohányzáshoz hasonlóan a helytelen táplálkozás is a daganatos betegségek nagyjából harmadáért felel. Sajnos az egyéni felelősségen túl fontos megemlíteni az élelmiszeripar szerepét is: a mesterséges adalékanyagokban, cukorban gazdag, illetve túlságosan feldolgozott táplálékok fogyasztása jelentősen növeli a rák kialakulásának esélyét.

Érdemes az étrendedet úgy alakítani, hogy abban elsősorban alacsony zsírtartalmú, rostban, gyümölcsben, zöldségben és teljes értékű gabonafélékben gazdag táplálékok kapjanak helyet.

Törődj a lelkeddel is!

A stressz egyfelől az élet normális velejárója: segít abban, hogy a környezet jelzéseit érzékeld, megfelelően értékeld, helyes választ adj az esetleges veszélyhelyzetekre. Másfelől a folyamatos - munkahelyi, párkapcsolati vagy családi feszültségekből adódó - stressz állandó készenléti állapotban tartja a szervezetet, lemeríti az energiaraktárakat, komoly változásokat idéz elő a hormonrendszerben.

A hormonrendszer működései pedig hatással vannak az immunrendszerre, amely többek között a daganatok elleni védelemben játszik szerepet. Ennek elkerülés érdekében érdemes tehát néhány relaxációs technikát magadévá tenned.

Ha a fokozott stressz ráadásul elfojtással is párosul - vagyis képtelen vagy kiadni magadból a felgyülemlett feszültséget - úgy jelentősen megnöveled a rák kialakulásának esélyét.

Cikkünk megírásában dr. Cornides Ágnes: Ami rajtunk múlik - Hogyan csökkentsük a rák kialakulásának kockázatát? című könyve segített.

Forrás: femina.hu